Vi hyr in oss i en före detta lägenhet i anslutning till Dragsmarks hembygdsgård och har tillgång till hela hembygdsgården med tillhörande trädgård.Lokalen och trädgården. Kommunen hjälper oss att se till att våra lokaler uppfyller gällande krav.

Under åren har vi utvecklat en kompetens för barn som behöver en anpassad kost. Eftersom vår verksamhet är liten har vi goda möjligheter att upprätthålla rutiner och kommunikation.

Förskolan har funnits som ett föräldrakooperativ i 30 år under namnet Klostergårdens förskola. Förskolan drevs tidigare av de föräldrar som hade sina barn på förskolan men under 2021 omorganiserades förskolan och den arbetsinsats som förväntas av föräldrar är nu att medverka på två arbetsdagar per år. Det brukar vara trevliga dagar där hela familjen är med, vi grillar korv och lär känna varandra!

OM OSS

Bokenäsets naturförskola drivs som ett föräldrakooperativ med idéella insatser. Bolagsformen är ekonomisk förening. Förskolan finansieras av Uddevalla kommun och vi följer kommunens regelverk för förskolor. Barn och utbildningsnämnden utför regelbunden tillsyn av vår verksamhet.

Styrelsen består av idéellt engagerade personer med erfarenhet från förskolan och några med pedagogisk kompetens. Vi drivs av en övertygelse att vi kan erbjuda en fantastisk uppväxtmiljö och att vår verksamhet är en tillgång för Bokenäset både som arbetsplats och förskola.

Verksamheten följer den svenska läroplanen för förskolan. Med en tydlig inriktning på naturpedagogik. Lärmiljön flyttas ut i skog och mark två dagar i veckan när man har åldern inne. Alla barn vistas ute i vår fina trädgård varje dag i ur och skur.